NaMierzeje.pl

Aktywne wakacje nad morzem

NA ROWERZETRASA R10TRASY

Ze Stegny do Kątów Rybackich na rowerze. Trasa R10

Ze Stegny do Kątów Rybackich na rowerze dojedziemy doskonale przygotowanym fragmentem trasy R10. Szlak ciągnie się wzdłuż całej Mierzei Wiślanej, aż do granicy z Rosją w Piaskach. Odcinek, który rozpoczyna się przy wiacie postojowej w Stegnie, a kończy przy głównej ulicy prowadzącej na plażę w Kątach Rybackich ma długość 9 kilometrów. W spacerowym tempie pokonacie go w trzy kwadranse.

• wycieczka rowerowa ze Stegny do Katów Rybackich nie powinna zająć więcej, niż kilkadziesiąt minut
  • najtrudniejszym fragmentem jest „rollercoaster” pomiędzy Sztutowem a Kątami Rybackimi. Alternatywnie ten odcinek można pokonać trasą 501
  • po drodze ze Stegny do Kątów Rybackich znajduje się wiele ciekawych miejsc, wartych odwiedzenia, a także dwa miejsca postojowe
Stegna – Sztutowo

Ze Stegny do Kątów Rybackich możemy ruszyć z wielu punktów. My wycieczkę rozpoczynamy przy wiacie postojowej w Stegnie, którą znajdziecie w ciągu trasy R10 przy ulicy Lipowej. Znajduje się tu ława, parking dla rowerów, a także punkt z podstawowymi narzędziami serwisowymi. Ruszamy na wschód, w kierunku Sztutowa. Po przecięciu ulicy Morskiej, a więc głównej jezdni prowadzącej nad morze w Stegnie, rozpoczynamy jazdę leśnym odcinkiem o utwardzonej nawierzchni.

Wzdłuż fragmentu do Sztutowa po obu stronach ścieżki łatwo można zaobserwować stanowiska ogniowe czołgów i artylerii oraz okopy i transzeje z czasów II wojny światowej. Mierzeja Wiślana była miejscem intensywnych działań wojennych, które zakończyły się już po podpisaniu kapitulacji Niemiec. Od zakończenia wojny minęło już wile lat, jednak cały pas, aż do Piasków, jest pełen pamiątek po tamtych wydarzeniach.

Niewiele za Stegną, po prawej stronie ścieżki znajduje się miejsce pamięci Polaków rozstrzelanych przez hitlerowskich okupantów. Nazywane jest ono często „Pomorskim Katyniem”. Kamień pamiątkowy i brzozowy krzyż stoją kilkadziesiąt metrów od trasy rowerowej, a przy samej ścieżce ustawiono tablicę informacyjną.

📌 Stegna – Sztutowo. Punkty trasy

Po kilkuset kolejnych metrach trasa skręca w prawo, pod kątem 90 stopni. Przy trasie stoi znak informujący o zmianie kierunku jazdy. W tym miejscu łatwo pomylić się i pojechać prosto. Wtedy traficie na starą ścieżkę przez las, która jest również przejezdna, ale ma naturalną nawierzchnię, więc jej twardość jest mocno uzależniona od pogody i warunków atmosferycznych.

Kolejny punkt, w którym należy zachować uwagę, to skręt w lewo, na łącznik do Sztutowa. Jest on wyraźnie oznaczony tablicami informującymi o odległościach do kolejnych miejscowości. Skręt na odcinek łącznika pozwoli Wam uniknąć jazdy po pełnej samochodów szosie 501, głównej arterii komunikacyjnej Mierzei Wiślanej. Właśnie do głównej trasy dotrzecie jadąc w tym miejscu prosto. To alternatywna trasa dla tych, którzy chcą pokonać krótszą pętlę Stegna – Sztutowo – Stegna.

Sztutowo – Kąty Rybackie

Łącznik wyprowadza nas na obrzeża Sztutowa i asfaltowy odcinek trasy R10 prowadzący wzdłuż ulicy Obozowej, skąd kierujemy się dalej na wschód, a więc z leśnego odcinka skręcamy w lewo. Po dojechaniu do głównego skrzyżowania z ulicą Morską należy ponownie skręcić w lewo i po chwili odbić w prawo w ulicę Leśną. Tu rozpoczyna się kolejny fragment trasy R10 przejeżdżający przez obrzeża Sztutowa.

Ulica Leśna wyprowadzi nas na główną trasę 501. Po jej przeciwległej stronie znajduje się ścieżka rowerowa, która wiedzie wzdłuż chodnika. Dojedziemy nią aż do ponownego zjazdu na leśny odcinek – najbardziej wymagający na całej odległości ze Stegny do Katów Rybackich.

Leśny fragment pomiędzy Sztutowem a Kątami Rybackimi to rowerowy „rollercoaster”. Dla młodszych a także mniej doświadczonych użytkowników dwóch kółek będzie oznaczał najprawdopodobniej konieczność podprowadzania roweru pod kilka większych wzniesień.

📌 Sztutowo – Kąty Rybackie. Punkty trasy

Z doświadczenia wiemy, że całość można przejechać bez problemu w jednym podejściu, jednak – szczególnie za pierwszym razem – wymaga to mocnych nerwów i rezygnacji z używania hamulca. Dlatego sugerujemy spokojną jazdę i dobre rozpoznanie tego odcinka. Być może za drugim lub trzecim razem będziecie mogli pozwolić sobie na trochę więcej szaleństwa.

Alternatywnie fragment ze Sztutowa do Kątów Rybackich można pokonać asfaltową drogą 501. Wtedy unikniecie wrażenia zabawy na wesołym miasteczku, ale będziecie musieli mieć oczy dookoła głowy, bo ten odcinek asfaltówki jest kręty, prowadzi przez las, a – szczególnie w sezonie wakacyjnym – drogą 501 porusza się mnóstwo samochodów.

Kąty Rybackie

Po pokonaniu leśnego fragmentu pomiędzy Sztutowem a Kątami Rybackimi możecie odpocząć przy kolejnym miejscu postojowym, które wyznacza także początek szlaku pieszego po rezerwacie Kormoranów. Znajdziecie tu parking rowerowy, wiaty i ławy na których można rozłożyć drugie śniadanie.

Ostatni fragment, już w Kątach Rybackich wiedzie ścieżką wzdłuż chodnika przy trasie R10. Po drodze znajdziecie sklepy spożywcze, w których można uzupełnić braki zapasów a także bary i restauracje. Jeśli chcecie zobaczyć, jak wyglądają Kąty Rybackie od strony Zalewu Wiślanego, polecamy odbicie w kierunku małej, klimatycznej przystani rybackiej.

📌 Sztutowo – Kąty Rybackie. Punkty trasy

Zjazd z centrum Kątów Rybackich na dalszy odcinek w stronę plaży i Piasków  jest wyraźnie oznaczony. Wąskimi, wewnętrznymi ulicami dojedziecie po chwili do skrzyżowania z ulicą Morską, prowadzącą do głównego zejścia przy kąpielisku w Kątach Rybackich.

Jeśli po lewej stronie zobaczycie kościół, dotarliście na miejsce. Stąd możecie jechać dalej, w stronę Krynicy Morskiej albo skręcić w lewo i po kilku minutach wylądować na plaży.

🌞 Trasa ze Stegny do Kątów Rybackich

• odległość: 9 km
  • czas jazdy w jedną stronę: około 45 minut
  • poziom trudności: łatwa / średnia