NaMierzeje.pl
AKTUALNOŚCIKOMUNIKACJASTEGNA

Wraca legendarny odcinek trasy ŻKD

Po kilku sezonach przerwy wracają kursy Żuławskiej Kolei Dojazdowej na trasie z Nowego Dworu Gdańskiego do Stegny. Pociągi ŻKD będą kursowały we wszystkie wakacyjne weekendy (soboty i niedziele) oraz dodatkowo w święta 15 i 16 sierpnia.

  • na trasie Nowy Dwór Gdański – Stegna pociągi ŻKD będą kursowały w wakacyjne weekendy, a także święta
  • pociąg przejeżdża przez jedyny w Polsce ręcznie obracany most kolejowy
  • przejazd całej trasy zajmuje godzinę, bilet jednorazowy kosztuje 13 złotych (sezon 2024)
REKLAMA

Kursy na trasie z Nowego Dworu Gdańskiego wstrzymano trzy lata temu ze względu na konieczność przeprowadzenia remontu zabytkowego mostu obrotowego w Rybinie. To jeden z najciekawszych zabytków hydrotechnicznych na terenie Żuław. Jest atrakcją turystyczną i swego rodzaju skansenem, ale jednocześnie zachowuje swoje pierwotne przeznaczenie i jest w pełni funkcjonalną przeprawą kolejową.

Most został oddany do użytku w 1906 roku i jest jednym z niewielu tego typu działających obiektów na całym świecie. Jest też jedynym w Polsce obrotowym mostem kolejowym obracanym ręcznie. Fragment trasy kolejowej Nowy Dwór Gdański – Stegna prowadzi właśnie tym mostem, łączącym dwa brzegi rzeki Szkarpawa.

REKLAMA
TAXI Mierzeja

🗓 ŻKD Nowy dwór Gdański – Stegna:

  • Nowy Dwór Gdański 09:30 – Stegna Gdańska 10:30
  • Stegna Gdańska 17:40 – Nowy Dwór Gdański 18:40

Cena biletu normalnego z Nowego Dworu Gdańskiego Stegny (sezon 2024) w jedną stronę wynosi 13,00 zł. Żuławska Kolej Dojazdowa przez całe wakacje kursuje też pomiędzy przekopem Wisły w Mikoszewie a centrum Sztutowa. Jest jedną z najbardziej obleganych atrakcji turystycznych, szczególnie uwielbianą przez najmłodszych. Warto sprawdzić aktualny rozkład jazdy i cennik biletów.

 ➡ Most obrotowy w Rybinie: warto wiedzieć

  • dla obrócenia mostu należy opuścić go z poduszek, by most oparł się całym ciężarem na łożysku
  • w 1943 r. pociąg jadący  ze Sztutowa wpadł do Szkarpawy, ponieważ jego obsługa nie zdążyła na czas obrócić i zaryglować ruchomego przęsła
  • w latach pięćdziesiątych XX wieku w bardzo złych warunkach pogodowych w most uderzyła barka
  • kiedy remontowano mosty zwodzone w Rybinie, most obrotowy służył jako piesza kładka
  • w 1996 roku, po likwidacji Gdańskich Kolei Dojazdowych most wpisano do rejestru zabytków

REKLAMA
Stajnia u Bohuna
Zobacz też

🌞 Polecane oferty

REKLAMA
Nadzalewowa Kolej Drezynowa | NaMierzeje.pl

🌞 Wideo z Mierzei Wiślanej

REKLAMA
Flatbook | Apartamenty nad morzem