Otwarcie Przekopu Mierzei Wiślanej we wrześniu
Otwarcie Przekopu Mierzei Wiślanej zaplanowano na 17 września. Właśnie wtedy kanałem żeglugowym przepłynie pierwsza jednostka – informuje wiceminister infrastruktury, Marek Gróbarczyk.
- pierwsze jednostki pływające pokonają kanał żeglugowy „Nowy Świat” w połowie września
- sam przekop jest tylko częścią całej inwestycji – toru wodnego z Zatoki Gdańskiej do Elbląga, o długości 23 kilometrów
- ze względu na koszty i stan portu w Elblągu budowa Przekopu Mierzei budzi liczne kontrowersje
Całość inwestycji, która realizowana jest od kilku lat obejmuje budowę portu osłonowego od strony Zatoki Gdańskiej, kanału żeglugowego ze śluzą i dwiema bramami i miejsc dla oczekujących jednostek po obu stronach kanału. Wokół powstaje układ drogowy z dwoma rondami i dwoma mostami, które mają zapewnić płynność ruchu samochodowego.
➡ Wyspa Estyjska. Tylko dla ptaków
Kilka kilometrów od wyjścia przekopu na Zalew Wiślany powstaje eliptyczna sztuczna wyspa o średnicach około dwóch i jednego kilometra. Wyspa Estyjska będzie siedliskiem ptaków i swego rodzaju rekompensatą za zniszczenie naturalnego środowiska lęgowego i migracyjnego. Jest też wygodnym miejscem do wywożenia setek ton piasku z budowy przekopu.
dalszy ciąg informacji pod materiałem wideo
➡ Z Zatoki Gdańskiej do Elbląga?
Przekop Mierzei to tylko część całej inwestycji, czyli budowy drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej do portu w Elblągu. Trasa o długości 23 kilometrów wymaga pogłębienia, uregulowania i przygotowania toru podejścia na rzece Elbląg, a także utrzymania odpowiedniej głębokości toru przez cały Zalew Wiślany. W Porcie w Elblągu także niezbędna jest gruntowna modernizacja.
W efekcie, w związku z ogromem prac, kosztami i ich zasięgiem budowa Przekopu Mierzei Wiślanej ma tyle samo zwolenników, co przeciwników. Jedni utrzymują, że to jedyny sposób na uniezależnienie się w tym regionie od rosyjskiego wejścia na Zalew Wiślany. Inni pytają, „po co?”, skoro port w Elblągu i tak jest w opłakanym stanie a utrzymanie odpowiedniej głębokości torów wodnych będzie trudne i kosztowne.
dalszy ciąg informacji pod materiałem wideo
Budowa kanału Żeglugowego pomiędzy Skowronkami a Przebrnem oznacza, że takie miejscowości jak Krynica Morska czy Piaski znajdą się na… sztucznej wyspie. Od zachodu jej granicą będzie właśnie przekop, od wschodu natomiast wejście na Zalew Wiślany w rosyjskim Bałtyjsku (do 1946 roku w Piławie) w Obwodzie Kaliningradzkim.
Więcej filmów z budowy Wyspy Estyjskiej i Kanału Żeglugowego znajdziecie w playliście „Inwestycje na Mierzei Wiślanej” na naszym kanale YouTube.
⏩ Zobacz też
- Van Gogh na moście w Sztutowie
- „Obca kobieta”. Lektura dla miłośników Mierzei Wiślanej
- Kabaret Trzecia Strona Medalu w Stegnie. Nie przegap!
- Droga na Mierzeję Wiślaną będzie zamknięta
- Święto Pieczonego Dzika na zakończenie sezonu
- Otwarcie przekopu Mierzei Wiślanej. Znamy program
- Mors arktyczny wylegiwał się na bałtyckiej plaży [WIDEO]
- Granica z Rosją. Ostatnie metry polskiej plaży [WIDEO]
- Z promu w Mikoszewie na plażę. Jak dojechać? [WIDEO]
- Nowy odcinek EuroVelo 9. Asfaltem do Drewnicy
- Foczy plażing na Mierzei Wiślanej [WIDEO]
- Budowa Wyspy Estyjskiej. Co się zmieniło? [WIDEO]
- Promenada w Krynicy Morskiej. Zimą też kusi
- Dymienie morza. Na czym polega to rzadkie zjawisko?