NaMierzeje.pl
AKTUALNOŚCIELBLĄG

Otwarcie Przekopu Mierzei Wiślanej we wrześniu

Otwarcie Przekopu Mierzei Wiślanej zaplanowano na 17 września. Właśnie wtedy kanałem żeglugowym przepłynie pierwsza jednostka – informuje wiceminister infrastruktury, Marek Gróbarczyk.

  • pierwsze jednostki pływające pokonają kanał żeglugowy „Nowy Świat” w połowie września
  • sam przekop jest tylko częścią całej inwestycji – toru wodnego z Zatoki Gdańskiej do Elbląga, o długości 23 kilometrów
  • ze względu na koszty i stan portu w Elblągu budowa Przekopu Mierzei budzi liczne kontrowersje
REKLAMA

Całość inwestycji, która realizowana jest od kilku lat obejmuje budowę portu osłonowego  od strony Zatoki Gdańskiej, kanału żeglugowego ze śluzą i dwiema bramami i miejsc dla oczekujących jednostek po obu stronach kanału. Wokół powstaje układ drogowy z dwoma rondami i dwoma mostami, które mają zapewnić płynność ruchu samochodowego.

Wyspa Estyjska. Tylko dla ptaków

Kilka kilometrów od wyjścia przekopu na Zalew Wiślany powstaje eliptyczna sztuczna wyspa o średnicach około dwóch i jednego kilometra. Wyspa Estyjska będzie siedliskiem ptaków i swego rodzaju rekompensatą za zniszczenie naturalnego środowiska lęgowego i migracyjnego. Jest też wygodnym miejscem do wywożenia setek ton piasku z budowy przekopu.

dalszy ciąg informacji pod materiałem wideo

Z Zatoki Gdańskiej do Elbląga?

Przekop Mierzei to tylko część całej inwestycji, czyli budowy drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej do portu w Elblągu. Trasa o długości 23 kilometrów wymaga pogłębienia, uregulowania i przygotowania toru podejścia na rzece Elbląg, a także utrzymania odpowiedniej głębokości toru przez cały Zalew Wiślany. W Porcie w Elblągu także niezbędna jest gruntowna modernizacja.

W efekcie, w związku z ogromem prac, kosztami i ich zasięgiem budowa Przekopu Mierzei Wiślanej ma tyle samo zwolenników, co przeciwników. Jedni utrzymują, że to jedyny sposób na uniezależnienie się w tym regionie od rosyjskiego wejścia na Zalew Wiślany. Inni pytają, „po co?”, skoro port w Elblągu i tak jest w opłakanym stanie a utrzymanie odpowiedniej głębokości torów wodnych będzie trudne i kosztowne.

dalszy ciąg informacji pod materiałem wideo

Budowa kanału Żeglugowego pomiędzy Skowronkami a Przebrnem oznacza, że takie miejscowości jak Krynica Morska czy Piaski znajdą się na… sztucznej wyspie. Od zachodu jej granicą będzie właśnie przekop, od wschodu natomiast wejście na Zalew Wiślany w rosyjskim Bałtyjsku (do 1946 roku w Piławie) w Obwodzie Kaliningradzkim.

Więcej filmów z budowy Wyspy Estyjskiej i Kanału Żeglugowego znajdziecie w playliście „Inwestycje na Mierzei Wiślanej” na naszym kanale YouTube.

Zobacz też

🌞 Polecane oferty

REKLAMA

🌞 Wideo z Mierzei Wiślanej

REKLAMA
Stajnia u Bohuna